19 juni 2012

Nostalgi-tisdag: Freaks and Geeks.

Handen upp den som kommer ihåg Freaks and Geeks! När jag var i tonåren, kom världens bästa serie på tv - nämligen just Freaks and Geeks. Jag älskar Freaks and Geeks. Jag kan kolla den om och om och om igen och skratta precis lika mycket till varenda ett skämt. Det gjordes bara en säsong av serien, vilket jag fortfarande inte riktigt kan begripa - för den är ljusår bättre än de flesta komediserierna idag (och då på i slutet av 90-talet.)



Själva serien utspelas någongång i början av 80-talet i någon High School någonstans i USA. Vi får följa Sam och Lindsay, som är syskon - båda två är nördar, lite utanför, smarta och vill bli populära. Sams bästa kompisar är Bill och Neal - också de aningen nördiga, som vill också bli populära, speciellt bland tjejerna. Lindsay däremot vill byta ut sina nördkompisar till dem som inte bryr sig om skolan, och håller mest på med att röka på och supa och ha det roligt istället.  I den gruppen har vi bland annat Daniel Desario och hans lite fuckade tjej Kim Kelly. Äh, det går inte riktigt att förklara vad serien går ut på..

freaks-and-geeks-beers-and-weirs

Man kan säga att Freaks and Geeks (nollor och nördar på svenska) handlar om att vara utanför, om vänskap, om att bli kär, om att villa vara synlig, om mobbning.. om livet på high school och att vara tonåring.


lindsay

Det finns en hel bunt kända skådisar med - James Franco (127 Hours, Spiderman etc), Seth Rogen (Superbad, Pineapple Express), Jason Segel (How I met your mother), Linda Cardellini, John Francis Delay (Bones.)

tumblr_l6kndtfw401qcgk08o1_500
Sam: You look a little bit like my grandpa.
Bill: Oh is your grandpa super cool?
freaks-and-geeks-carlos-the-dwarf

Jag rekommenderar starkt att ni tar er en titt på denna alldeles fantastiska serie. Se den och så kan ni dö lite lyckligare. Humorn är så strålande, likaså själva historien. Det är förmodligen enda serien, där nästan alla huvudroller och sidoroller är intressanta. Sam och Lindsays pappa är också klockren! Åh, nu fick jag lust att se den igen. Nu vet jag i alla fall hur jag kommer att spendera mina lediga dagar under midsommar-ledigheten!



♥ Marianne, aningen kär i Freaks and Geeks - och speciellt James Franco.



/Freaks and Geeks - probably one of the best tv-series ever!

2 kommentarer:

  1. bästa serien! älskar slutet av sista avsnittet när de spelar bästa grateful dead :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Man måste bara älska allting med serien :)

      Radera

We ♥ comments